fredag 3 juni 2011

Legender lever för alltid

Tidigt i sin karriär satt, en då helt okänd, Freddie Mercury i en bar i London. Han såg deprimerad ut och satt med händerna över ansiktet. Hans vän som satt bredvid frågade hur det var med han. Då tittade Freddie upp och sa "Jag kommer aldrig bli en popstjärna....jag ska bli en legend".

Satt precis och kollade på en dokumentär om Queen. Queen: Days of our lifes heter den, och det är nog den bästa dokumentären om Queen jag sett. Den går igenom allt från första skivan till sista skivan, dom bästa konserterna, studiotid, uppgångar och nedgångar....ja precis allt som man vill veta om ett band.

Men det blev väldigt känsligt på slutet. Höll nästan på att grina lite.
När Brian och Roger talar om den sista tiden med Freddie innan han dog så får man en inblick i vilken kämparglöd Freddie hade. Att bli jagad av den brittiska skvallerpressen som hela tiden vill ha reda på vad det är för fel på honom. Att aldrig bli lämnad ifred i just det skedet av livet. Det är för jävligt helt enkelt.

Men han kämpar på som sagt. Då han vet att han inte har mycket tid kvar i världen så ligger fokus på att spela in så mycket musik som möjligt. Efter skivorna "The Miracle" och "Innuendo" spelats in så ville Freddie, trots att han knappt kunde stå av sig själv vi det här laget, fortsätta spela in musik. Han säger till Brian "Fortsätt skriv musik till mig, jag sjunger in det och så får ni göra klart det sen".
Brian började skriva låten Mother Love. Freddie sjöng in en rad i taget, tre tagningar på varje, så att det skulle finnas tillräckligt material. Vid sista versen sa Freddie att han behövde gå hem och vila och skulle komma tillbaka till studion en annan dag för att sjunga sista versen. Han kom aldrig tillbaka. Detta var hans sista stund i studion. Tänk på det när ni lyssnar på låten, Mother Love från Made in Heaven.

Made in Heaven gjordes klart ett antal år efter Freddie hade dött. En del material är omgjorda sololåtar av Freddie, Brian och Roger. Mother Love blev som sagt aldrig klar så Brian fick sjunga sista versen. Han förklara i dokumentären att det var väldigt jobbigt att slutföra skivan när man hörde Freddies röst i högtalarna, och bara hade det att gå på många gånger.

Nåväl, nu har jag varit alldeles för sentimental. Men jag rekommenderar er alla att se denna dokumentär.
Finns på Youtube.

Jag avslutar med ett roligt citat från Roger Taylor: "There was´nt much sex and drugs....well there was´nt much drugs.

1 kommentar:

  1. awww.. då måste jag helt enkelt se denna dokumentär alltså!!

    SvaraRadera