tisdag 27 december 2011

Band som kommit och gått; En musikalisk genomgång av mitt liv

Jag spelar i band. Det känns som om jag alltid gjort det, det ger ett utlopp för mitt musikaliska skapande. Ska försöka lista upp alla band eller konstellationer jag spelat i.

Nr1. Kan nog inte säga direkt hur gammal jag var men i mellanstadiet gick jag nog. Min gode vän Jimmy hade skaffat sig en elgitarr och naiva som vi båda var så tyckte vi i våra hjärnor, att elgitarr kan väl inte vara så svårt att spela. Så vårt band hade inte direkt något namn men det var Jimmy på skränig-kan-bara-spela-Emoll-elgitarr och jag på mina Maxwin trummor (ni har väl läst mitt tidigare inlägg om mina trummor så ni vet vilket trumset jag talar om?). Anywho, det lät säkert fördjävligt och min stackars mamma fick genomlida allt, på högsta volym.

Nr2. Bandet som fick namnet Jimmys Tofflor. Bra namn eller hur? Detta band skapades nog också på mellanstadiet....fast mot slutet....troligtvis i sexan...eller? Som sagt, som bandet säger så innehöll detta band åter igen min vän Jimmy, mig själv (såklart) och vår gemensamma vän Andreas. Gitarr, trummor och keyboard var sättningen. Vi tränade i skolans musiksal vi dom få tillfällen som gavs.

Nr3. I högstadiet kom breaket vi hade väntat på. Man fick repa i fritidsgårdens lokaler, nu kunde vi ju träna som ett "riktigt" band. Andreas började spela bas och vi bytte även namn till det stentuffa Ultimate Power, då vi tyckte att Jimmys Tofflor lät för mesigt för ett internationellt band, som vi skulle bli.

Nr4. Ultimate Power tränar för fullt och har två gigs genom hela högstadiet och även en stund efter högstadiet också. Under denna tid slår vi oss ihop med några till i vår klass för att uppträda i skolans melodifestival. Vi kallar bandet The Nuts och vinner hela skiten med låten Wild Thing. Det mådde man bra av hela nian.
Ultimate Power splittras dock då både Jimmy och Andreas ska göra lumpen.

Nr5. Nu har jag inte spelat i ett band på länge. Har inte spelat musik alls knappt och är frustrerad. Men så en dag plingar min vän Jimmy upp mig och säger att han och hans syskonbarn Conny ska börja spela ihop. Han frågar om jag är på. Jag säger, jepp, och så är bandet Sohls fött.
Även Sohls hade bara två spelningar. Efter ett tag så hoppade Conny av pga brist av tid.

Nu när jag gjort er intresserade så sparar jag resten av resan till senare tillfälle. To be contiuned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar